W Polsce podróbki znanych marek w dalszym ciągu są popularne wśród pewnej części społeczeństwa. Jednak liczba Polaków, którzy je kupują, wciąż spada. Obecnie przyznaje się do tego niecałe 20 proc. badanych.

Jakie podróbki najczęściej kupują Polacy?

Jeśli chodzi o konkretne produkty, najczęściej Polacy przyznają się do kupowania podrobionych ubrań, butów czy kosmetyków. Rzadziej na liście wskazywana jest elektronika czy biżuteria.

Badanie przeprowadziła firma analityczno-badawcza UCE Research. Okazało się, że aż 70 proc. respondentów zapewnia, że podróbek nie kupuje w ogóle. 10,8 proc. uczestników sondażu twierdzi, że nie pamięta, czy kupiło takie produkty.

Nadal jednak pewna część społeczeństwa, konkretnie 20 proc., przyznaje, że sięga po podrobione produkty znanych marek. Są to przede wszystkim osoby w wieku od 25 do 35 lat (28,1 proc.). Przyznają one, że głównym powodem jest chęć oszczędzenia. Zdecydowanie rzadziej motywacją jest chęć podkreślenia pozycji społecznej.

Leszek Kobyliński z Grupy Modern Commerce stwierdził:

„Wątek oszczędności oczywiście jest kluczowym aspektem od dawien dawna, niemniej jednak na przestrzeni kilku ostatnich lat można zaobserwować zmianę postaw. Kiedyś konsumenci kupowali podróbki przede wszystkim w celu podkreślenia swojej pozycji społecznej. Mam jednak wrażenie, że ten mechanizm działa do dzisiaj, ale zdecydowanie mniej osób otwarcie się do tego przyznaje”.

Podróbki częściej kupują dobrze sytuowani Polacy

Co ciekawe, po podróbki najczęściej sięgają osoby zarabiające powyżej średniej krajowej. Aż 35,1 proc. kupujących podróbki to osoby z dochodem miesięcznym powyżej 9 tysięcy złotych.

Powodem według Macieja Tygielskiego z Grupy Modern Commerce jest największa wśród tych osób potrzeba pokazywania się w markowych rzeczach przez ciągłą rywalizację w środowisku zawodowym.

Za: PAP