Niewiele osób zdaje sobie sprawę – lub zdaje za późno – jak wielki wpływ na funkcjonowanie organizmu mają składniki odżywcze i minerały. Człowiek powinien je dostarczać m.in. wraz z pożywieniem. Z tym bywa niestety różnie, co odbija się na zdrowiu, a także wyglądzie skóry, włosów i paznokci. W naszym artykule zajmiemy się tymi drugimi. Niedobory cennych składników objawiają się suchością, łamliwością i wypadaniem włosów. Warto zatem stosować cynk na włosy, aby je wzmocnić i odżywić. Może być zarówno częścią diety, jak i kosmetyków do pielęgnacji. Dlaczego pełni tak ważne funkcje nie tylko dla struktury włosa, lecz również dla całego organizmu? Po lekturze naszego artykułu poznasz odpowiedź!

Cynk – rola w organizmie

Cynk należy do grupy mikroelementów. Są to związki, które znajdują się w organizmie człowieka w śladowych ilościach. Jednak ten składnik jest niesamowicie istotny dla zdrowia prawidłowego funkcjonowania. Sprawdź, jak wiele procesów odbywa się przy jego udziale.

  • Cynk jest katalizatorem wielu reakcji zachodzących w organizmie człowieka. 
  • Uczestniczy w przemianie białek, tłuszczy, węglowodanów.
  • Wspomaga pracę układu odpornościowego człowieka. 
  • Bierze udział w rozwoju komórkowym – ich namnażaniu, a także naturalnej śmierci.
  • Jest istotny w procesach związanych z materiałem genetycznym – w jego transkrypcji i replikacji.
  • Jest obecny podczas syntezy czerwonych krwinek.
  • Wpływa na powstawanie hormonów i bierze udział w reakcjach, w których są niezbędne.
  • Dba o utrzymanie odpowiedniej masy ciała.
  • Wspomaga regenerację skóry i błon śluzowych.
  • Jak wpływa cynk na włosy? Dba o ich odpowiednią strukturę i wygląd.
  • Jest niezbędny podczas krzepnięcia krwi.
  • Ogranicza działanie szkodliwych składników na organizm – przyspiesza m.in. metabolizm alkoholu.
  • Korzystnie wpływa na wzrok.
  • Zapewnia prawidłowy przebieg ciąży.
  • Jest niezbędny dla odpowiedniego funkcjonowania narządu węchu.

Największe ilości cynku znajdują się w układzie kostnym, a także w płynach ustrojowych oraz tkankach człowieka. Samo zapotrzebowanie na ten mikroelement może determinować:

  • wiek;
  • płeć;
  • ciąża.

Niedobory cynku – jak się objawiają

Pomimo tego, że cynk w organizmie występuje w znikomych ilościach, jego niedobory dają o sobie znać. Wspomnieliśmy już, że odpowiednia zawartość cynku na włosy wpływa pozytywnie, więc nie powinno dziwić, że niedobór powoduje ich osłabienie, łamliwość i zwiększone wypadanie. Oprócz tych skutków negatywnych są jeszcze inne, dla całego organizmu:

  • permanentne uczucie zmęczenia;
  • brak apetytu;
  • zaburzenia w funkcjonowaniu narządów (wątroby, tarczycy);
  • objawy skórne – wypryski, pokrzywki, AZS;
  • dolegliwości układu pokarmowego;
  • trudności w widzeniu (szczególnie o zmroku);
  • rozdrażnienie i apatia;
  • zaburzenia węchu.

Jak sprawdzić, czy cierpisz na niedobory cynku?

Widzisz już, jak negatywny wpływ na organizm mają niedobory cynku. Na włosy możesz zwrócić uwagę dopiero po jakimś czasie, ale ciągłe zmęczenie czy dolegliwości układu pokarmowego mogą dać się we znaki od razu. Poziom cynku w organizmie bez problemu sprawdzisz, wykonując badanie krwi. Możesz to zrobić z zaleceniem lekarza rodzinnego lub prywatnie, z własnej inicjatywy. Da się też stwierdzić niedobory na podstawie cynku wydalanego wraz z moczem.

Cynk – w jakich produktach szukać?

Organizm ludzki nie ma zdolności do wytwarzania cynku samoistnie. Dostarczanie tego mikroelementu nie będzie jednak trudne, bo wystarczy dbać o odpowiednią dietę. Pierwiastek ten możesz znaleźć w:

  • wołowinie;
  • rybach;
  • drobiu;
  • jajkach;
  • grzybach;
  • owocach morza;
  • roślinach strączkowych.

Cynk na włosy – dla kogo?

Cynk na włosy jest niezbędny do ich prawidłowego funkcjonowania i wykonuje kilka ważnych zadań.

  • Bierze czynny udział w procesie ich wzrostu i jego poszczególnych fazach.
  • Jest składnikiem głównego budulca włosa, czyli keratyny.
  • Jego obecność reguluje pracę gruczołów łojowych, które znajdują się na owłosionej skórze głowy.
  • Jego niedobór prowadzi zaś do schorzeń dermatologicznych, które mogą dotyczyć skalpu.

Cynk na wypadanie włosów i ich odbudowę to tylko jedna z opcji stosowania. Skorzysta na tym cały organizm, ponieważ ten związek ma niezwykle wszechstronne działanie. Szczególnie posiadacze włosów kruchych, łamliwych i skłonnych do wypadania powinni dbać o jego właściwy poziom.

Cynk a wypadanie włosów

Wypadanie włosów to jeden z najczęstszych problemów, z którym borykają się ludzie w różnym wieku. Spędza sen z powiek i kobietom, i mężczyznom. Za nadmierną utratę włosów kryje się wiele przyczyn. Wpływ na ich wypadanie mają:

  • zaburzenia hormonalne;
  • nieodpowiednia dieta;
  • przewlekły stres;
  • agresywna pielęgnacja;
  • choroby skóry głowy;
  • silne leki;
  • operacje z narkozą;
  • ciągłe infekcje;
  • niedobory (w tym zbyt mało cynku)

Jeśli zastosujesz cynk na wypadanie włosów, powinno to przynieść oczekiwany rezultat. Pierwiastek ten bierze udział w procesie powstawania włosa i przyspiesza jego wzrost. Nowe włosy odrastają zdrowe mają odpowiednią strukturze. Cynk na włosy słabe i wypadające wpłynie ożywczo i warto to powtarzać. Jego przyjmowanie musi jednak mieć pewne ramy.

Cynk na włosy – jak stosować, by miało to sens?

Cynk najlepiej przyjmować w diecie lub wprowadzić odpowiednią suplementację. Jednak warto najpierw sprawdzić jego poziom. Objawy nadmiaru tego mikroelementu nie będą aż tak szerokie, jak skutki niedoboru, ale warto je znać. Są to:

  • bóle brzucha;
  • zaburzenia wchłaniania innych pierwiastków (m.in. żelaza);
  • bóle głowy;
  • zatrucia.

Stosując suplementy diety z cynkiem, przestrzegaj zaleceń umieszczonych na ulotce przyjmowanego preparatu. O szczegóły warto także zapytać lekarza lub farmaceutę. 

Cynk na włosy w produktach do pielęgnacji

Cynk na włosy można znaleźć również w wielu kosmetykach do pielęgnacji. Nie da on niestety tak szerokich rezultatów, jak ten przyjmowany wewnętrznie. Te produkty warto jednak włączyć do codziennego użytku jako uzupełniające. Cynk znajdziesz przede wszystkim w szamponach do problematycznej skóry głowy. Szczególnie osoby z przetłuszczającym się skalpem zyskają dzięki obecności cynku w składzie produktu.

Cynk i selen – dlaczego razem?

Cynk i selen na włosy to świetne połączenie, ponieważ drugi ze składników również odgrywa swoją rolę w procesie ich wzrostu.

Selen należy do grupy silnych składników przeciwutleniających. Obecność selenu jest konieczna podczas wzrostu nowego włosa. Warto więc szukać suplementów, gdzie oba te związki występują razem. Naturalnie selen znajdziesz w orzechach brazylijskich.

Suplementacja cynkiem – przeciwwskazania

Suplementacja cynkiem nie powinna mieć miejsca w przypadku jego zbyt dużej ilości w organizmie. Jak wspomnieliśmy, zawartość mikroelementu potwierdzisz, wykonując badania krwi. Innym przeciwwskazaniem jest uczulenie na inne składniki zawarte w konkretnym produkcie. 

Cynk na włosy – efekty

Jakie możesz uzyskać, włączając cynk do diety (w formie pożywienia lub suplementu)? Cynk na włosy to w praktyce:

  • przyspieszony wzrost włosów o zdrowej strukturze;
  • zahamowanie wypadania włosów;
  • uregulowanie przetłuszczającej się skóry głowy;
  • wzmocnienie i pogrubienie włosów.

Pamiętaj o cierpliwości, ponieważ rezultaty stosowania cynku na włosy pojawią się dopiero po pewnym czasie stosowania suplementacji. Po mniej więcej 3 miesiącach efekty powinny być już naprawdę zadowalające. Jeśli zdecydujesz się na przyjmowanie cynku w diecie, rezultaty przyjdą jeszcze później. Czasem jednak warto poczekać, aby cieszyć się mocnymi i zdrowymi włosami.

Cynk i selen w diecie mają ogromny wpływ na wygląd włosów. Najlepiej jeśli wzbogacisz swoje codzienne posiłki o ten pierwiastek. Możesz także szukać cynku w kosmetykach pielęgnacyjnych, jednak jego wewnętrzne użycie przyniesie zdecydowanie lepszy skutek. Cynk na włosy i cały organizm zadziała naprawdę ożywczo i dobroczynnie, dlatego warto o nim pamiętać. Jednocześnie jednak zachowaj umiar, ponieważ nadmierne przyjmowanie mikroelementu ma swoje negatywne konsekwencje.