Co to jest mikrobiom?

Mikrobiomjelitowyto w dużym uproszczeniu zbiór wszystkich mikroorganizmów, które zasiedlają jelita człowieka. W jego składzie znajdują się przede wszystkim różnego rodzaju bakterie, grzyby, wirusy, drożdże i pierwotniaki, wśród których występują zarówno te pozytywnie wpływające na nasze zdrowie, jak i te, które mogą je poważnie pogorszyć. W optymalnych warunkach stosunek neutralnych i przyjaznych drobnoustrojów do szkodliwych jest na tyle wysoki, że proces namnażania się tych ostatnich zostaje spowolniony. W efekcie ryzyko rozwoju wywoływanych przez nie chorób jest właściwie minimalne. Przy odwrotnej proporcji stan chorego może się szybko pogarszać, doprowadzając do wystąpienia poważnych dolegliwości.

Mikrobomjelitowy to największe siedlisko różnego typu drobnoustrojów znajdujące się w organizmie ludzkim i obejmujące około 1500 gatunków. Zachowanie między nimi właściwej równowagi jest niezwykle istotne w kontekście naszego ogólnego stanu zdrowia.

Najważniejsze funkcje mikrobiomu jelitowego

Sprawnie działający mikrobiomjelitowypełni w naszym ciele wiele ważnych funkcji, do których należą przede wszystkim:

  • wspomaganie procesów metabolicznych, podczas których dochodzi do przemiany biochemicznej takich substancji jak węglowodany, tłuszcze, białka, a także śluz oraz resztki obumarłych komórek;
  • zwiększenie przyswajalności witamin, minerałów, wody oraz elektrolitów;
  • wspomaganie pracy układu immunologicznego oraz zwiększanie odporności całego organizmu;
  • ochrona błon śluzowych jelit;
  • hamowanie procesów namnażania się bakterii chorobotwórczych w jelitach;
  • regulacja poziom cholesterolu we krwi;
  • łagodzenie stanów zapalnych układu pokarmowego;
  • uszczelnianie ścian jelitowych;
  • neutralizacja toksyn;
  • usprawnianie perystaltyki jelit.

Dysbioza jelit. Objawy

Czym charakteryzuje się zaburzenie równowagi mikrobiomu jelitowego, inaczej zwane dysbiozą?

  • Bólami brzucha.
  • Wzdęciami.
  • Biegunkami lub zaparciami.
  • Zgagą.
  • Uczuciem sytości.
  • Nadprodukcją gazów.
  • Tyciem.
  • Spadkiem odporności.
  • Nudnościami.
  • Zmianą apetytu.

Jak dbać o jelita i ich mikrobiom?

Sprawne jelita mają ogromne znaczenie (zerknij na: https://www.lakcid.pl/zdrowe-jelita) w kwestii ogólnej kondycji całego naszego organizmu i dlatego należy z dużą dbałością podejść do kwestii ich zdrowia. Najlepiej zrobić to za pomocą:

  • aktywności fizycznej uprawianej na świeżym powietrzu;
  • odpowiedniej suplementacji w postaci probiotyków;
  • zdrowego stylu życia, na który składają się minimalizacja stresu oraz dobrej jakości regularny wypoczynek;
  • rezygnacji z używek w postaci papierosów i alkoholu;
  • zbilansowanej diety bogatej w błonnik, witaminy oraz składniki mineralne, która przyczyni się do przywrócenia równowagi mikrobiomu jelitowego. Jakie produkty powinniśmy codziennie nakładać na talerz? Przede wszystkim świeże warzywa i owoce, a także zboża (najlepiej w postaci kasz lub całych ziaren), orzechy oraz kiszonki. Dodatkowo pamiętajmy również o odpowiednim nawodnieniu i codziennie wypijajmy około 2 litrów wody.