Czym jest witamina D?

Witamina D to grupa steroidowych związków organicznych, które są rozpuszczalne w tłuszczach. To substancje magazynowane w tkance tłuszczowej i wątrobie, które w przyrodzie występują w dwóch postaciach – jako ergokalcyferol (witamina D2) oraz cholekalcyferol (witamina D3).

Przyswajalność witaminy D jest ściśle związana z obecnością tłuszczów, dlatego też, aby zwiększyć biodostępność składnika, rekomenduje się dostarczanie związku do ustroju wraz z produktami bogatotłuszczowymi.

Źródła witaminy D – jakie produkty zawierają mikroskładnik?

Witamina D to substancja, którą można dostarczać do ustroju wraz z promieniami słonecznymi, poprzez syntezę skórną, a także wraz z codziennym pożywieniem.

Witaminę D2 można znaleźć w produktach pochodzenia roślinnego, takich jak m.in. drożdże, grzyby czy pieczarki, z kolei zapotrzebowanie na witaminę D3 można zaspokoić, uzupełniając dietę w produkty pochodzenia zwierzęcego, m.in. tłuste ryby morskie, jaja, mleko i przetwory mleczne.

obraz 1

Witamina D – właściwości

Witamina D jest niezbędna do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania kości, m.in. ze względu na fakt, iż wpływa na mineralizację kośćca oraz namnażanie i podział komórek układu kostnego. Co więcej, składnik wspiera właściwe wchłanianie i wykorzystywanie wapnia oraz fosforu, a także wspomaga utrzymanie odpowiedniego poziomu wapnia we krwi. Mikroskładnik może również korzystnie oddziaływać na funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, przyczyniając się m.in. do obniżenia poziomu trójglicerydów we krwi, poprzez zwiększenie aktywności enzymu rozkładającego lipidy. Substancja może też zmniejszać stężenie cholesterolu całkowitego i jego frakcji LDL oraz może wykazywać właściwości hipotensyjne, sprzyjając redukcji ciśnienia tętniczego krwi.

Jakby tego było mało, odpowiednia podaż witaminy D może zmniejszać poziom glukozy i hemoglobiny glikowanej w organizmie człowieka, a także może zwiększać wrażliwość tkanek na działanie insuliny, jednocześnie zmniejszając ryzyko rozwoju cukrzycy typu II. Witamina rozpuszczalna w tłuszczach może również pomagać we właściwym funkcjonowaniu układu nerwowego, stymulować produkcję hormonów płciowych oraz wykazywać właściwości przeciwzapalne. Zgodnie z wynikami badań naukowych, witamina D może także pozytywnie oddziaływać na osoby aktywne fizycznie, zwiększając siłę mięśniową i sprawność fizyczną wśród sportowców.

Zobacz też:
Prezent dla kobiety na urodziny - te propozycje na pewno się sprawdzą!

Suplementacja witaminy D – czy warto stosować suplementy diety z witaminą D?

Niedobór witaminy D jest powszechnym zjawiskiem w społeczeństwie i może być związany ze stosowaniem nieprawidłowej diety ubogiej w produkty uznawane za źródła związku, a także spędzaniem niewielkiej ilości czasu na słońcu, co uniemożliwia produkcję substancji w komórkach skóry. Pomocnym rozwiązaniem wśród osób, które borykają się z niedostateczną podażą witaminy D, a także wśród osób wyróżniających się zwiększonym zapotrzebowaniem na związek, może okazać się stosowanie suplementów diety zawierających mikroskładnik.

Witamina D w formie suplementów diety (https://ostrovit.com/pl/menu/witamina-d3-18825.html) występuje w różnych postaciach. Na sklepowych półkach można znaleźć składnik w postaci tabletek, kapsułek, a także w proszku, w formie tabletek do ssania czy w sprayu. Dobór odpowiedniej postaci stosowanego preparatu to kwestia indywidualnych preferencji i upodobań. Ważne jednak, aby wybrany produkt stanowił skoncentrowane źródło pożądanego związku. Ze względu na fakt, iż korzystnie na biodostępność witaminy D mogą oddziaływać produkty wysokotłuszczowe, warto sięgać po suplementy diety, które oprócz witaminy zawierają np. olej roślinny.

Poszukując najlepszego suplementu diety z witaminą D warto zapoznać się z ofertą marki OstroVit. Bogaty asortyment produktów wysokiej jakości sprawia, że każdy konsument znajdzie preparat odpowiadający jego indywidualnym potrzebom i preferencjom.



Powiązane artykuły:
Archiwum: luty 2024