Nie jest trudno znaleźć informacje, jakie witaminy i składniki odżywcze są niezbędne dla zdrowia włosów. Problem tkwi w ich ilości – jest ich tak dużo, że nie wiadomo, na czym się skupić i co okaże się najbardziej skuteczne. Jakie witaminy na włosy pozwolą wspomóc ich wzrost i pomagają walczyć z przesuszeniem i łamliwością? Po lekturze naszego artykułu będziesz to wiedzieć. Zyskasz też świadomość, że nie zawsze te substancje zadziałają na organizm pozytywnie. Dzięki temu unikniesz przykrych konsekwencji. Czytaj nasz poradnik, aby nie rwać już sobie włosów z głowy na myśl o witaminach!

Witaminy, czyli substancje, które musisz dostarczyć włosom i nie tylko

Witaminy to składniki, które (poza pewnymi wyjątkami) nie są syntetyzowane przez ludzki organizm. Muszą zostać zatem dostarczone np. wraz z pożywieniem, ewentualnie z pomocą leków i suplementów diety. Odgrywają bardzo istotną rolę w organizmie człowieka:

  • rozpoczynają wiele reakcji chemicznych;
  • dbają o pracę układów i narządów;
  • wspierają odporność;
  • odpowiadają za prawidłowy wygląd skóry, włosów, paznokci;
  • uczestniczą w procesie krzepnięcia krwi;
  • niwelują wolne rodniki.

Czy witaminy na włosy można przedawkować?

Nieodpowiedni styl życia, zła dieta i stres bardzo łatwo doprowadzają organizm do niedoborów witamin, zwany awitaminozą. Jednak działa to także w drugą stronę. Zbyt duża podaż witamin (najczęściej w postaci leków) prowadzi do ich przedawkowania, czyli hiperwitaminozy. Jeśli myślisz o stosowaniu witamin na włosy, musisz zachować umiar i rozsądek. Wszelkie skrajności nie będą korzystne i bezpieczne dla organizmu.

Rodzaje witamin

Witaminy dzielimy na dwie grupy – rozpuszczalne i nierozpuszczalne w wodzie. Do pierwszej z nich należą wszystkie oprócz A, D, E, K. Musisz mieć tego świadomość, aby prawidłowo przyjmować daną witaminę i wiedzieć, czym ją popijać. Dostępne są jednak również gotowe preparaty witaminowe ze składnikami pomocniczymi. 

Witaminy na włosy – dlaczego są niezbędne?

Witaminy na włosy są niezbędne do zachowania ich prawidłowego stanu i zdrowego wyglądu. Jak wiadomo, włosy składają się z części żywej (która jest umieszczona pod skórą, w mieszku włosowym), a także martwej, czyli łodygi, którą widać gołym okiem. Silne unerwiona i unaczyniona brodawka odpowiada za prawidłowe odżywienie włosa. Zaopatruje go w witaminy i składniki mineralne. Im włos jest starszy, rośnie i oddala się od żywego miejsca, tym bardziej nie jest w stanie pobierać tych wszystkich cennych substancji. Jest martwy, zbudowany z blaszkowato ułożonej keratyny. 

Witaminy na włosy i ich rola

Aby podkreślić, jak mocno wpływają witaminy na włosy, warto powiedzieć, czym skutkuje ich brak. Niedobory prowadzą do:

  • zaburzenia wzrostu;
  • nadmiernego wypadania;
  • schorzeń ze strony skóry głowy, które także wpływają negatywnie na wygląd włosów. 

Substancje te niestety docierają do przydatków skóry na samym końcu. Najpierw zaopatrywane są narządy, dla których witaminy są naprawdę niezbędne. 

Witaminy na włosy – jakie stosować? Wskazania i przeciwwskazania

Jakie witaminy na włosy warto uwzględnić w swojej diecie? Oto nasz opis najważniejszych z nich.

Witamina D

Witamina D to inaczej kalcyferol. Jako jedna z nielicznych ma możliwość syntezy w skórze człowieka, pod wpływem promieniowania słonecznego. Niestety, większość ludzi w naszym klimacie cierpi na jej niedobory. To efekt braku odpowiedniego nasłonecznienia. Składnik ten:

  1. Odpowiada za pracę układu immunologicznego.
  2. Wzmacnia odporność.
  3. Wspomaga stawy i kości.
  4. Bierze udział w różnicowaniu się komórek m.in. skóry. 

Jakie jest wpływ tej witaminy na włosy? Bierze ona udział w procesach wzrostu włosa – anagenie. Anagen jest pierwszą z faz, gdzie dochodzi do licznych podziałów komórkowych, a w konsekwencji – przyrostu włosa na długość. Co ważne, odkryto zależność między zbyt niskim poziomem tej witaminy a łysieniem plackowatym i telogenowym. Źródłem witaminy D są jaja, tłuszcze zwierzęce, naturalne oleje roślinne i grzyby.

Witamina D na włosy – wskazania

Stosowanie tej witaminy na włosy może pomóc przy różnych problemach. Oto wskazania:

  • ograniczona ekspozycja na słońce (szczególnie jesienią i zimą);
  • schorzenia skóry;
  • wypadanie włosów;
  • łamliwość włosów;
  • zmiany na owłosionej skórze głowy (alergicznego pochodzenia);
  • łojotok.

Witamina D na włosy – przeciwwskazania

Tej witaminy na włosy nie powinien jednak stosować każdy. Przeciwwskazania to:

  • nadmiar witaminy D w organizmie;
  • schorzenia nerek i wątroby;
  • uczulenie na składniki produktu zawierającego witaminę D.

Witamina H (biotyna)

Biotyna należy do grupy witamin B, a dokładniej B7. Jest bardzo ważna, ponieważ od jej obecności zależy przebieg wielu procesów biochemicznych w organizmie (w tym tych związanych z włosami). Uczestniczy w przemianie węglowodanów, białek i tłuszczów. Reguluje poziom glukozy we krwi. Jej niedobory objawiają się często nadmierną utratą włosów. Znajdziesz ją zwłaszcza w wątróbce, orzechach, żółtkach jaj, migdałach. 

Biotyna na włosy – wskazania

Stosowanie opisanej witaminy na włosy, będzie wskazane w takich sytuacjach, jak:

  • nadmierna utrata włosów;
  • zwiększona podatność włosów na zniszczenia;
  • pojawienie się stanów zapalnych na skórze (w tym owłosionej skórze głowy);
  • silnie przetłuszczająca się skóra głowy – nadmierna aktywność gruczołów łojowych.

Biotyna na włosy – przeciwwskazania 

Przeciwwskazaniami do stosowania biotyny na włosy są:

  • nadwrażliwość na inną substancję zawartą w suplemencie lub leku;
  • stosowanie niektórych leków, które mogą zaburzyć działanie samej biotyny.

Witamina A i wpływ tej witaminy na włosy

Witamina A odpowiada za podział, a także różnicowanie komórek m.in. włosów. Jej obecność jest kluczowa dla odpowiedniego wzroku człowieka, szczególnie nocą. Bierze udział w powstawaniu niektórych hormonów. Dba o prawidłowy wygląd włosów, skóry i paznokci. Jeśli chcesz stosować tę witaminę na włosy, najwięcej znajdziesz jej w czerwonych warzywach, jajkach i wątróbce. Pamiętaj jednak jej nadmiar jest bardzo niebezpieczny, może prowadzić do zwiększonej utraty włosów, a nawet łysienia. Wpływ witaminy na włosy może być zatem opłakany, jeśli przesadzisz dawkami.

Witamina A na włosy – wskazania

Witamina A pozwoli przezwyciężyć:

  • problemy ze skórą (szczególnie stanami zapalnymi i nadmiernym przetłuszczaniem);
  • łamliwość włosów;
  • zwiększone wypadanie włosów;
  • zbyt powolny wzrost włosa.

Witamina A na włosy – przeciwwskazania 

Wit. A na włosy czasem nie powinno się stosować. Przeciwwskazania to:

  • uczulenie na którykolwiek składnik leku;
  • prawidłowy lub zbyt duży poziom witaminy A we krwi;
  • palenie papierosów;
  • wykonywanie zabiegów medycyny estetycznej m.in. laseroterapii (w przypadku przyjmowania mocnych suplementów zawierających witaminę A).

Witamina E 

Witamina E znana jest jako jedna z witamin młodości. Inaczej nazywana jest tokoferolem. To silny przeciwutleniacz, co oznacza, że hamuje obecność szkodliwych wolnych rodników, które mogą zaburzać pracę wielu organów. Kolejnym efektem witaminy E jest poprawa mikrokrążenia skóry, w tym skóry głowy. Bierze ona udział w syntezie lipidów i zapewnia funkcjonowanie błon komórkowych. Jej źródłem są oleje roślinne, zielone warzywa liściaste, jaja, orzechy, ryby. 

Witamina E – wskazania i przeciwwskazania

Tej witaminy na włosy można używać na:

  • suche i łamliwe włosy;.
  • problemy ze skórą głowy;
  • zwiększone wypadanie włosów;
  • przyspieszenie porostu włosów

Jedynym przeciwwskazaniem dla stosowania witaminy E jest nadwrażliwość na inne składniki zawarte w leku.

Stosowanie tej witaminy na włosy będzie korzystne nie tylko wewnętrznie, ale także podczas pielęgnacji np. w postaci olejowania. Dobierz odpowiedni olej naturalny do swoich włosów, kierując się przede wszystkim ich porowatością. Warto także szukać tej witaminy w szamponach, maskach i odżywkach do włosów.

Witamina C

Witamina C większości kojarzy się, ze znanym środkiem stosowanym na przeziębienia porą jesienno-zimową. To skuteczne, jednak nie jedyne właściwości witaminy C. Kwas askorbinowy należy do grupy silnych antyoksydantów. Ułatwia wchłanianie żelaza (niezbędnego dla wzrostu włosów). Bierze udział w wielu przemianach biochemicznych. Duże ilości witaminy C można znaleźć w owocach cytrusowych, czarnej porzeczce, natce pietruszki, brukselce czy ziemniakach. 

Witamina C – wskazania

Stosowanie tej witaminy na włosy wraz z żelazem pomoże w walce z wypadaniem włosów.

Witamina C – przeciwwskazania

Przeciwwskazaniami są zaś:

  • zbyt wysoki poziom witaminy C;
  • uczulenie na inne substancje pomocnicze leku lub suplementu diety.

Witaminy a konkretny problem

Wypadanie włosów to najczęstsza dolegliwość. Spędza sen z powiek szczególnie kobietom, dla których włosy są ważnym walorem estetycznym. Jakiej witaminy brakuje, gdy wypadają włosy? Na to pytanie trudno odpowiedzieć, ponieważ każda z nich może mieć znaczenie. Mowa tu zarówno o niedoborach, jak i nadmiarze. Wspominaliśmy już wcześniej, że przedawkowanie może prowadzić do łysienia.

Co brać na wypadanie włosów?

Najlepsze będzie połączenie suplementów wraz z odpowiednio zbilansowaną dietą. To ona powinna być podstawą w walce o piękną fryzurę i zdrowie. Pamiętaj, aby przed wprowadzeniem witamin na wypadające włosy w tabletkach wykonać badania krwi. Należy także przyjrzeć się organizmowi nieco bliżej. Czy za wypadaniem włosów stoją tylko niedobory? Być może problem leży głębiej. Warto zmienić tryb życia na spokojny, pozbawiony permanentnego stresu. Witaminy na włosy przy takim sposobie funkcjonowania na pewno będą bardziej skuteczne.

Jakie witaminy na włosy wybrać?

Dobre witaminy na włosy, które są zażywane systematycznie i zgodnie z zaleceniami, potrafią przynieść widoczne rezultaty. Przy wyborze warto kierować się ich stężeniem w produkcie. Zwracaj też uwagę na substancje pomocnicze i to, jaki mają wpływ na włosy. O poradę zawsze najlepiej zapytać farmaceutę lub swojego lekarza. Suplementy diety w formie witamin na wypadające włosy należy kupować ze sprawdzonego źródła – najlepiej w aptece.

Jak widzisz, witaminy na włosy to składniki niezbędne, o których podaż musisz koniecznie zadbać. Jeśli będziesz je stosować regularnie, mogą dać widoczny rezultat na włosach i owłosionej skórze głowy. Pamiętaj jednak, aby zachować rozsądek, ponieważ zarówno niedobór, jak i nadmierne zażywanie witamin może źle wpłynąć na włosy.